Wilde zwanen in het land van Mauve

21/09/2015 door Barbara Laan

deel Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel via e-mail

De Amerikaanse schilder William Singer en zijn fiere vrouw Anna Singer Spencer Brugh kwamen in mei 1902 vanuit Parijs naar Laren en sloten het dorp voor goed in hun hart. Zij noemen hun Larense huis ‘De Wilde Zwanen’ omdat zij zich identificeerden met deze sierlijke vogels die in de zomer naar het noorden vliegen en in de winter zuidwaarts trekken. Het huis lieten zij bouwen in 1911-1912 door de Hilversumse architect Johan Wilhelm Hanrath.
William Singer, zoon van een staalmagnaat in Pittsburgh, kon zich na 1900 helemaal gaan toeleggen op zijn passie: schilderen. In Parijs maakte hij kennis met de Franse landschapsschilderkunst en werd hij beïnvloed door het impressionisme en de school van Barbizon. Maar het ‘land van Mauve’ lokte en ofschoon deze schilder al in 1888 was overleden hing zijn geest nog steeds over het Gooise landschap. Singer ging in zijn voetsporen de Gooise heide op en schilderde landschappen met schapen en boerderijen in de stijl van de schilder Anton Mauve.
De reisgezel van de Singers was Martin Borgord, een kunstenaar van Noorse origine van wie William les had gehad in Pittsburgh. Toen deze de Singers meetroonde naar zijn geboorteland moet William hebben uitgeroepen: ‘Anna, I have found my country’. Zo reisden zij regelmatig heen en weer tussen Laren en Noorwegen en schilderde hij in het noorden zijn mooiste schilderijen.
Het huis van de Singers is, waarschijnlijk in de zomer van 1912, vastgelegd in een mooie fotoserie door de fotograaf J.G. Middendorp zodat we goed zijn ingelicht over de inrichting van het huis. De serie laat de sfeer zien van de interieurs met hun houten betimmeringen en samengestelde balkenzolderingen in combinatie met oosterse vloerkleden en zware antieke meubelen. Samen met de kunstvoorwerpen zorgen zij voor de uitstraling van de woonvertrekken zoals dat in de mode was in rijke, artistieke milieus.
De woonhall is voorzien van een oud-Hollandse schouw met houten kap en koperen handgrepen, stenen schoren en Delftsblauwe tegels, vuurbokken voor het open haardhout en een gietijzeren haardplaat. Op een van de foto’s zit Anna een brief te lezen op een armstoel naar laat 17de-eeuws model bekleed met een gebloemde stof. Een dergelijk schilderachtige setting was in kringen van Nederlandse schilders al decennia lang populair. Velen van hen richtten het atelier waar zij hun klanten ontvingen op dergelijke wijze in.
Ook de zitkamer met de schouw met getorste zuilen, koperen kroon, aziatica en het 17de-eeuwse wandtapijt past in dit beeld. Het zitje in de oud-Hollandse keuken is voorzien van wandtegels, knopstoelen, een kroontje en een tafel met geslingerde poten, terwijl de eetkamer juist meer volgens de 18de-eeuwse smaak is ingericht geheel in lijn met de gangbare interieurmode van het fin de siècle.

 

Literatuur
De fotoserie werd voor het eerst gepubliceerd in het aantrekkelijk geschreven en geïllustreerde boekje van Annemarie Vels Heijn: Villa De Wilde Zwanen. Het Larense home van William en Anna Singer, Laren 2012.

deel Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel via e-mail

Blijf op de hoogte via e-mail

Vul uw e-mailadres in om bericht te krijgen bij nieuwe blog- en nieuwsberichten op deze website.

Het atelier van William Singer in het aparte ateliergebouw naast het huis (later afgebroken), door hemzelf geschilderd in 1913.

De woonhall in het huis ‘De Wilde Zwanen’ aan de Oude Drift in Laren met rechts de schouw, ingericht met meubelen genre 17de-eeuw, een koperen kroon, een staand horloge en allerlei kunstvoorwerpen.

Anna Singer bij de open haard in de woonhall van hun huis in Laren.

Het zitje in de oud-Hollandse keuken van het huis van de Singers in Laren.